wtorek, 20 marca 2018

Przekładany murzynek

Przekładany murzynek

Bardzo proste i szybkie ciasto. Murzynek zawsze będzie mi się kojarzył z domem. Moja mama, nie miała ręki do ciast. Jedyne co piekła, to placek drożdżowy i właśnie murzynek. Placek drożdżowy był w dni powszechne, a murzynek to już od święta :) Mama robiła go z nieco innego przepisu (topiła najpierw margarynę z cukrem i kakao, odstawiała do ostygnięcia, a ja zawsze podkradałam się na werandę by troszkę polizać masy jak dla mnie wtedy czekoladowej )To były czasy...Dzisiejszy murzynek jest nieco szybszy i wzbogacony o masę z kaszy manny. Prosto i smacznie :)

Składniki:

ciasto:
  • 2 szklanki mąki
  • 3 jajka
  • 1 szklanka cukru
  • 2 łyżki dżemu
  • 1/4 szklanki oleju
  • 3/4 szklanki mleka
  • łyżeczka proszku do pieczenia
  • pół łyżeczki sody oczyszczonej
  • łyżeczka cynamonu
  • 2 łyżki kakao
masa:
  • 1 litr mleka
  • 10 łyżek kaszy manny
  • 5 łyżek cukru
  • 2 łyżeczki ekstraktu z wanilii
  • 250 g masła
polewa czekoladowa:
  • 100 g gorzkiej czekolady
  • 4-5 łyżek mleka
  • 1/3 szklanki cukru
  • ewentualnie łyżka rumu

Sposób przygotowania:

Jajka utrzeć z cukrem, dodawać po kolei pozostałe składniki, zmiksować, aż powstanie jednolita masa. Blaszkę (u mnie 20x25) wyłożyć papierem do pieczenia, wlać ciasto, wyrównać i wstawić do nagrzanego piekarnika do 180 stopni na około 40 minut ( do tzw suchego patyczka). Ostudzić. Zimny murzynek przekroić na 2 blaty.

Mleko zagotować z cukrem, kaszą manną i ekstraktem. Odstawić do ostygnięcia. Masło utrzeć, dodawać stopniowo kaszę mannę. Dokładnie zmiksować. 3/4 masy wyłożyć na pierwszy blat ciasta, wyrównać, położyć drugi blat i rozsmarować pozostałą 1/4 część masy.
Czekoladę połamać, wsypać do małego rondelka, wlać mleko, dodać cukier i rozpuścić na małym ogniu, cały czas mieszając. Gotową polewę rozprowadzić na wierzchu ciasta.
Smacznego!!!




 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz