poniedziałek, 14 listopada 2016

Szachownica

Szachownica

Będąc jakiś czas temu na uroczystości rodzinnej, moja córka zachwyciła się pewnym tortem. Nie wiem jak inne sześciolatki, ale moja sześciolatka nie przepada za ciastami z kremem, woli babeczki, babki, murzynki, wszystko to co jest suche i bez kremu. Dlatego byłam bardzo zdziwiona, gdy po raz pierwszy w całym swoim długim :) życiu zjadła cały kawałek tortu i stwierdziła, że chce taki sam na urodziny. Tort miał formę szachownicy, więc nie trudno było znaleźć przepis. Poszukałam, poszperałam, zmodyfikowałam i powstała szachownica, może nie tort, ale bardzo efektowny wypiek. Moim skromnym zdaniem - smak mnie nie uwiódł, zwykłe biszkoptowe ciasto , przełożone masą budyniową. Ale za to efekt wizualny - piorunujący. Aha. Córce już się tort taki odwidział. :)


Składniki:

ciasto jasne:
  •  240 g mąki pszennej
  • 220 g cukru
  • 4 jajka
  • 9 łyżek oleju
  • 9 łyżek wody
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • kilka kropel aromatu cytrynowego

ciasto ciemne:

  • 210 g mąki pszennej
  • 20 g kakao
  • 220 g cukru
  • 4 jajka
  • 9 łyżek oleju
  • 9 łyżek wody
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
masa budyniowa:
  • 3 szklanki mleka
  • 2 opakowania budyniu waniliowego
  • 7 łyżek cukru
  • laska wanilii
  • 250 g masła
dodatkowo:
  • polewa lub kakao do posypania wierzchu, (ja użyłam granulowanego słodkiego kakao)

Sposób przygotowania:

Ciasto jasne:
Żółtka oddzielić od białek. Białka ubić na sztywno ze szczyptą soli. Żółtka zmiksować z cukrem na puszystą białą masę. Dodać olej, wodę i krótko zmiksować. Następnie dodać proszek do pieczenia wymieszany z mąką, wymieszać dokładnie. Na końcu dodawać po jednej łyżce piany i delikatnie mieszać aż do połączenia się składników.
Blaszkę (u mnie 25x33) wyłożyć papierem do pieczenia, przełożyć masę, wyrównać i piec przez około 35-40 minut w 180 stopniach. Po upieczeniu ciasto pozostawić w blaszce przez około 15 minut, po czym wyłożyć z blaszki i studzić na kratce.

Ciasto ciemne:
Jeśli posiadacie 2 takie same blaszki, możecie piec 2 ciasta na raz.
Z ciastem ciemnym postępować tak samo jak z jasnym, tylko do mąki i proszku dodać jeszcze kakao.

2 szklanki mleka zagotować razem z mlekiem. Z laski wanilii wyciągnąć ziarenka i dodać do gotującego się mleka. W pozostałym mleku rozprowadzić budynie i wlać do gotującego się mleka. Zagotować, aż powstanie budyń. Ostudzić

Masło dokładnie utrzeć. Dodawać po jednej łyżce zimnego budyniu do masła, nie przerywając mieszania. Dokładnie zmiksować, aż powstanie jednolity krem.

Ostudzone placki pokroić wzdłuż na 2-3 cm paski. 

Paski na przemian smarować kremem, tak by powstała szachownica. Paski dociskać szczelnie do siebie. wierzch ciasta również posmarować kremem, polać polewą, lub posypać kakao. Ciasto odstawić do lodówki na co najmniej godzinę.

Smacznego!!!







 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz