środa, 6 kwietnia 2016

Placek z chałwą waniliową, czekoladą i bezami

Placek z chałwą waniliową, czekoladą i bezami

Dzisiejszy placek polecam szczególnie z okazji świąt, spotkań rodzinnych i innych dla nas ważnych wydarzeń. Wiele lat przepis ten przeleżał u mnie w zapiskach i nigdy nie znalazłam odwagi ani chęci by go wypróbować. Już nawet nie pamiętam od kogo ten przepis dostałam...Przerażała mnie pracochłonność i ilość składników użytych do tego wypieku. W końcu zdecydowałam się i nie żałuję. To prawda. Pracy przy tym placku jest co nie miara. Tani to to placek nie jest. Ale...Od czasu do czasu można zaszaleć. 
Ciasto wychodzi niesamowicie wysokie. Niesamowicie słodkie. Można pokusić się jeszcze o polewę czekoladową. Ja zrezygnowałam. I tak placek wygląda i smakuje nietuzinkowo.


Składniki:

biszkopt:
  • składniki (prócz kakao) x 2, bo należy upiec 2 biszkopty: jasny i ciemny
  • 5 jajek
  • 1 szklanka cukru
  • 1 szklanka mąki
  • 5 łyżek oleju
  • łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1 łyżka kakao do ciemnego biszkoptu
masa chałwowa:
  • 30 dag chałwy waniliowej
  • 4 żółtka
  • opakowanie cukru waniliowego
  • 4 łyżki cukru pudru
  • 35 dag masła
  • 1 szklanka mleka
  • 1,5 łyżki mąki ziemniaczanej
masa czekoladowa:
  • 3 jajka
  • 200 g masła
  • 1 szklanka cukru
  • 100 g gorzkiej czekolady
  • 1 łyżka kakao
masa bezowa:
  • opakowanie małych bezików (można pokusić się o upieczenie ich, ja poszłam na łatwiznę)

Sposób przygotowania:

Należy upiec 2 biszkopty, jasny i ciemny.

Żółtka oddzielić od białek. Białka ubić na sztywno ze szczyptą soli. Kiedy piana będzie sztywna, dodawać partiami cukier, cały czas miksując. Gdy piana będzie sztywna i lśniąca dodać żółtka, zmiksować, wlać olej, zmiksować i na końcu dodać mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia i wymieszać mikserem na najniższych obrotach, tylko do połączenia się składników.

Blaszkę (u mnie 38x24) wyłożyć papierem do pieczenia wylać ciasto , równomiernie rozprowadzić i wstawić do nagrzanego piekarnika do 180 stopni na 25-30 minut.

Tak samo postąpić z drugim biszkoptem, tylko do mąki i proszku dodać jeszcze łyżkę kakao.

Oba biszkopty wystudzić.

Masa chałwowa.

Połowę mleka zagotować a resztę wymieszać z cukrem pudrem i cukrem waniliowym, żółtkami i mąką. Połączyć z gotującym się mlekiem, ugotować budyń, ostudzić. 
Masło utrzeć na gładką masę, dodać chałwę i dokładnie zmiksować. Następnie dodawać po jednej łyżce zimnego budyniu i cały czas miksować. aż do połączenia się wszystkich składników.

Masa czekoladowa.

Jajka ubić z cukrem na parze. Odstawić, dodać kakao i roztopioną w kąpieli wodnej czekoladę. Ubić na zimno (już nie na parze). Masło utrzeć na gładką masę. Masę czekoladową połączyć z utartym masłem.

Na ciemny biszkopt wyłożyć masę z chałwy, później poukładać bezy, a na nie masę czekoladową. Na masie położyć jasny biszkopt.

Można pokusić się o polewę czekoladową.

Smacznego!!!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz